به گزارش دانشجو
وی با گفتن این که منبع های مالی مورد نیاز این مطرح، فراهم شده و محدودیتی از این بابت وجود ندارد، افزود: این خط ریلی که اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی سرزمین را فراهم میکند، نقش مهمی در گسترش حملونقل و ترانزیت منطقهای خواهد داشت.
معاون رئیسجمهور با اشاره به اهمیت راهبردی این مطرح، او گفت: این خط ریلی از چابهار اغاز شده و در مرحله نخست به زاهدان متصل میشود؛ اما در برنامهریزی کلان، قرار است تا سرخس و مشهد نیز امتداد یابد.
پورمحمدی او گفت: اتصال این مسیر به شبکه سراسری راهآهن، نقش مهمی در گسترش حملونقل کالا و افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران خواهد داشت. این پروژه در کنار بندرعباس، یک مسیر ریلی شمال – جنوب دیگر تشکیل خواهد کرد که نقش کلیدی در حملونقل بینالمللی ایفا میکند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سرزمین با اشاره به پیشرفتهای انجامشده در قسمتهای گوناگون این مسیر، خبرداد: قسمت زاهدان – خاش به پایان رسیده و مطابق برنامهریزی انجامشده، ادامه این مسیر تا چابهار نیز تا آخر سال آینده تکمیل خواهد شد.
او گفت: پیمانکاران و وزارت راه و شهرسازی، موظف شدهاند تا مطابق جدول زمانبندی پیش بروند و از نظر فراهم منبع های مالی، هیچ مانعی وجود ندارد.
وی با گفتن این که پایان این مطرح، تأثیر بسزایی در گسترش اقتصادی استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواهد داشت، او گفت: چابهار بهگفتن تنها بندر اقیانوسی ایران، با اتصال به شبکه ریلی، میتواند نقش پررنگتری در تجارت منطقهای و بینالمللی ایفا کند.
پورمحمدی او گفت: این مسیر، امکان انتقال کالا به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و حتی اروپا را تسهیل خواهد کرد و با افت هزینههای حملونقل، عرصهساز جذب اندوختهگذاری زیاد تر در منطقه خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه سرزمین در قسمت فرد دیگر از این برنامه، به تشریح زیرساختهای گسترشای مورد نیاز در قسمتهای گوناگون در سواحل جنوب و گفتن نکاتی درمورد اهمیت محیط زیست و شراکت مردم و جوامع محلی در منطقه مکران پرداخت.
دسته بندی مطالب
منبع
